ການດໍາເນີນງານປະຕິບັດງານຂອງສະຫະປະຊາຊາດ
1. ພາລະບົດບາດຂອງສະຫະປະຊາຊາດ.
1.1 ອົງການສະຫະປະຊາຊາດມີບົດບາດໃນການຮັກສາສັນຕິພາບແລະຄວາມປອດໄພສາກົນ. ໄພຂົ່ມຂູ່ຕໍ່ສັນຕິພາບ ການລະເມີດຂອງສັນຕິພາບຫຼືກົດຫມາຍວ່າດ້ວຍການຮຸກຮານໃນລັກສະນະ (ຫມວດທີ VII: ປະຕິບັດງານທີ່ມີຕາມລໍາດັບກັບໄພຄຸກຄາມຕໍ່ສັນຕິພາບ, ລະເມີດຂອງສັນຕິພາບ, ແລະການກະທໍາຂອງການຮຸກຮານ: ການ 39-51), ເຊິ່ງມີຂະຫນາດການນໍາໃຊ້ຜົນບັງຄັບໃຊ້ໃນການບັນລຸສັນຕິພາບ (ສັນຕິພາບ. ການບັງຄັບໃຊ້)
12 ພາຄວາມຫມັ້ນຄົງສະຫະປະຊາຊາດເປັນກົນໄກຂອງສະຫະປະຊາຊາດທີ່ມີອໍານາດໃນການກວດພະຍາດແລະໃຊ້ມາດຕະການທີ່ເຫມາະສົມເພື່ອລະງັບຫຼືຢຸດຕິຂໍ້ຂັດແຍ່ງຮຸນແຮງທີ່ສາມາດເກີດຂຶ້ນເຖິງແມ່ນວ່າສະມາຊິກຂອງສປຊຈະຍົກບັນຫາ controversial ຂຶ້ນສໍາລັບການພິຈາລະນາໂດຍສະພາແຫ່ງທົ່ວໄປໄດ້. ສະຫະປະຊາຊາດ ແຕ່ອໍານາດຂອງສະພາແຫ່ງຊາດ. ຈໍາກັດການແນະນໍາ. ບໍ່ມີຜົນບັງຄັບໃຊ້, ເຊັ່ນຜົນໄດ້ຮັບຂອງສະພາຄວາມຫມັ້ນຄົງ.
1.3 ການດໍາເນີນງານຮັກສາສັນຕິພາບແມ່ນຫນຶ່ງໃນມາດຕະການຂອງສະຫະປະຊາຊາດເພື່ອປົກປ້ອງຄວາມປອດໄພແລະຄວາມປອດໄພຂອງສາກົນ. ແຕ່ວ່າມັນແມ່ນມາດຕະການທີ່ຕັ້ງຂຶ້ນຫຼັງຈາກການກໍ່ຕັ້ງສະຫະປະຊາຊາດ ເພາະສະນັ້ນ, ຄວາມຫມາຍແລະຂອບເຂດຂອງອໍານາດໄດ້ມີການປ່ຽນແປງຕາມການພັດທະນາຂອງຕົວຢ່າງ. ພິຈາລະນາແຕ່ລະກໍລະນີ.
1.4 ໃນໄລຍະກ່ອນການສິ້ນສຸດສົງຄາມເຢັນ ພາລະບົດບາດ / ຄວາມຮັບຜິດຊອບຂອງຜູ້ຮັກສາສັນຕິພາບແມ່ນຈໍາກັດ. ພຽງແຕ່ຢູ່ໃນທະຫານເພື່ອຕິດຕາມກວດກາແລະຕິດຕາມແລະລາຍງານກ່ຽວກັບການປະຕິບັດຕາມຂໍ້ຕົກລົງຢຸດຍິງຫຼືສັນຍາສັນຕິພາບຊົ່ວຄາວ. ການສ້າງແລະກໍານົດຂອບເຂດຊາຍແດນນັ້ນແມ່ນການປະຕິບັດພາຍໃຕ້ບົດທີ 6 ຂອງກົດຫມາຍສໍາລັບການແກ້ໄຂບັນຫາຂັດແຍ້ງໂດຍສັນຕິ. ສາມຫຼັກການຕົ້ນຕໍແມ່ນການຍິນຍອມຂອງບັນດາປະເທດທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ. ບໍ່ແມ່ນ partisan (ບໍ່ຍຸດຕິທໍາ) ແລະການບໍ່ໃຊ້ ການບໍ່ໃຊ້ກໍາລັງ
15 ນັບຕັ້ງແຕ່ສົງຄາມເຢັນ ຮູບແບບຂອງການຂັດແຍ່ງໄດ້ປ່ຽນແປງ. ເຫດຜົນຂອງການຂັດແຍ່ງແມ່ນບໍ່ຈໍາກັດຕໍ່ລັດ. ມັນມັກເກີດຈາກບັນຫາໃນປະເທດເຊັ່ນ: ຄວາມຂັດແຍ່ງທາງເຊື້ອຊາດ / ສາສະຫນາ. ການລະເມີດສິດທິມະນຸດ Genocide ຂໍ້ຂັດແຍ່ງເຫຼົ່ານີ້ມີຜົນກະທົບຕໍ່ຄວາມຫມັ້ນຄົງແລະຄວາມປອດໄພຂອງບັນດາປະເທດໃກ້ຄຽງ, ເຊັ່ນ: ຄົນອົບພະຍົບ.
16 ຜົນກະທົບຂອງອ່າວສົງຄາມ (ສົງຄາມອ່າວ) ໃນຕາເວັນອອກກາງນັບຕັ້ງແຕ່ 2534, ເຮັດໃຫ້ສະຫະລັດອາເມລິກາແລະບັນດາປະເທດຕາເວັນຕົກຊຸກຍູ້ໃຫ້ແນວຄວາມຄິດກ່ຽວກັບຄໍາສັ່ງຂອງໂລກໃຫມ່ທີ່ໄດ້ຈັດຂຶ້ນໃນພະລັງງານໃນລະບົບຄວາມປອດໄພການລວບລວມພາຍໃຕ້ສະຫະປະຊາຊາດ (ກັບສະຫະລັດອາເມລິກາແລະປະເທດພັນທະມິດ. ມີຄວາມພະຍາຍາມທີ່ຈະປ່ຽນບົດບາດຂອງການຮັກສາສັນຕິພາບເພື່ອເນັ້ນຫນັກໃສ່ບົດບາດຂອງພະລັງງານ. ເພື່ອບັນລຸສັນຕິພາບພາຍໃຕ້ມາດຕາ 7 ຂອງລັດ Charter, ປະເທດຫຼາຍກວ່າແລະຫຼາຍກໍາລັງພະຍາຍາມເພື່ອຊຸກດັນໃຫ້ຄວາມຄິດທີ່ວ່າໂດຍປີ 2535 ໄດ້, ທ່ານ Bruce Montrose Brooke ໂທເສນາທິກາເລຍໃນເວລາ, ໄດ້ກະກຽມບົດລາຍງານ. "ວາລະສານເພື່ອສັນຕິພາບ" ສະເຫນີການສ້າງຕັ້ງສະຫະປະຊາຊາດສະຫະປະຊາຊາດເພື່ອຮັກສາສັນຕິພາບແລະຄວາມປອດໄພ. ແຕ່ແນວຄິດນີ້ຖືກຄັດຄ້ານຢ່າງເຂັ້ມແຂງຈາກບັນດາປະເທດກໍາລັງພັດທະນາ. ອໍານາດຂອງການຕັດສິນໃຈກ່ຽວກັບການນໍາໃຊ້ຜົນບັງຄັບໃຊ້ໃນໂຄງການຂອງສະຫະປະຊາຊາດແມ່ນຂຶ້ນກັບສະພາຄວາມຫມັ້ນຄົງ. ອໍານາດທີ່ຍິ່ງໃຫຍ່ແມ່ນສະມາຊິກຖາວອນ. ມັນບໍ່ໄດ້ສະທ້ອນເຖິງຄວາມຄິດເຫັນແລະຄວາມສົນໃຈຂອງສະມາຊິກສ່ວນໃຫຍ່.
17 ປະສົບການຂອງການປະຕິບັດງານຮັກສາສັນຕິພາບໃນ Rwanda, Somalia ແລະ Bosnia-Herzegovina ນີ້ແມ່ນຕົວຢ່າງຂອງການຈໍາກັດການດໍາເນີນງານຮັກສາສັນຕິພາບ. (1) ສະຫະປະຊາຊາດອີງໃສ່ການສະຫນັບສະຫນູນທັງຫມົດຈາກກໍາລັງຮັກສາສັນຕິພາບ. ປະເທດສະມາຊິກ ພະລັງງານແຕ່ລະໃຊ້ເວລາໃນການເກັບກໍາຫລາຍແດ່. ແລະອາດຈະບໍ່ຄົບຖ້ວນສົມບູນ, ເປັນການວາງແຜນ, (2) ການບຸກຄະລາກອນ, ອຸປະກອນແລະຄໍາສັ່ງ inhospitable ກັບລະບຽບການຕໍ່ສູ້ປະສິດທິພາບ (3) ປະຕິບັດການໃນລັກສະນະທີ່ການນໍາໃຊ້ຂອງຜົນບັງຄັບໃຊ້ທີ່ຈະບັນລຸສັນຕິພາບກັບລະດັບຂອງຄວາມສ່ຽງ. ການດໍາເນີນງານ ການສູນເສຍຈໍານວນເງິນທີ່ຫນ້ອຍລົງຕໍ່ກໍາລັງອາດເຮັດໃຫ້ການເຄື່ອນໄຫວຂອງສັງຄົມໃນທ້ອງຖິ່ນກົດດັນໃຫ້ລັດຖະບານຖອນການສະຫນັບສະຫນູນ. ນີ້ອາດຈະນໍາໄປສູ່ການລົບລ້າງການຮັກສາສັນຕິພາບ.
1.8 ຄວາມເຂັ້ມແຂງຂອງການປະຕິບັດງານການຮັກສາສັນຕິພາບແມ່ນຄວາມເປັນເອກະລາດແລະການຍອມຮັບທາງດ້ານການເມືອງຂອງພັກການເມືອງທັງຫມົດ ດັ່ງນັ້ນ, ບົດບາດທີ່ເຫມາະສົມຂອງການຮັກສາສັນຕິພາບແມ່ນ: ຜົນບັງຄັບໃຊ້ຫຼາຍຂື້ນ. ບັນດາຝ່າຍທີ່ຂັດແຍ້ງແມ່ນຮູ້ດີວ່າການໂຈມຕີຕໍ່ກໍາລັງຂອງສະຫະປະຊາຊາດ. ນີ້ຈະເຮັດໃຫ້ເກີດການປະທ້ວງທີ່ດີຈາກຊຸມຊົນສາກົນ.
199 ການປະຕິບັດງານຂອງການຮັກສາສັນຕິພາບຂອງສະຫະປະຊາຊາດມີການປ່ຽນແປງຈາກພາລະກິດແບບດັ້ງເດີມທີ່ເນັ້ນຫນັກໃສ່ຄວາມພະຍາຍາມທີ່ຈະຢຸດຕິການຂັດແຍ້ງແລະການຂັດແຍ້ງ ກັບພາລະກິດຫຼາຍໆດ້ານ. ທັງການຮັກສາຄວາມສະຫງົບແລະການກໍ່ສ້າງສັນຕິພາບຫລັງຈາກທີ່ຂັດແຍ້ງ. ເພື່ອບັນລຸສັນຕິພາບທີ່ຍືນຍົງ. ເຊິ່ງກ່ຽວຂ້ອງກັບພາລະບົດບາດຂອງທະຫານ. ຕໍາຫຼວດແລະພົນລະເຮືອນ, ເຊັ່ນ: ໃນຕອນທ້າຍຂອງການຂັດແຍ່ງຂອງພາກສ່ວນດັ່ງກ່າວ. ເຂົ້າຮ່ວມໃນຂະບວນການຮັກສາຄວາມປອດໄພແລະສ້າງລະບົບການເມືອງແລະສ້າງຕັ້ງລັດຖະບານທ້ອງຖິ່ນ. ການຊ່ວຍເຫຼືອດ້ານມະນຸດສະທໍາແລະການພັດທະນາເປັນວຽກງານທີ່ສະລັບສັບຊ້ອນແລະຕ້ອງມີການປະສານງານ. ດັ່ງນັ້ນ, ສະຫະປະຊາຊາດໄດ້ສຸມໃສ່ການປະຕິຮູບການດໍາເນີນງານຂອງຄວາມຮັກ.
1. ພາລະບົດບາດຂອງສະຫະປະຊາຊາດ.
1.1 ອົງການສະຫະປະຊາຊາດມີບົດບາດໃນການຮັກສາສັນຕິພາບແລະຄວາມປອດໄພສາກົນ. ໄພຂົ່ມຂູ່ຕໍ່ສັນຕິພາບ ການລະເມີດຂອງສັນຕິພາບຫຼືກົດຫມາຍວ່າດ້ວຍການຮຸກຮານໃນລັກສະນະ (ຫມວດທີ VII: ປະຕິບັດງານທີ່ມີຕາມລໍາດັບກັບໄພຄຸກຄາມຕໍ່ສັນຕິພາບ, ລະເມີດຂອງສັນຕິພາບ, ແລະການກະທໍາຂອງການຮຸກຮານ: ການ 39-51), ເຊິ່ງມີຂະຫນາດການນໍາໃຊ້ຜົນບັງຄັບໃຊ້ໃນການບັນລຸສັນຕິພາບ (ສັນຕິພາບ. ການບັງຄັບໃຊ້)
12 ພາຄວາມຫມັ້ນຄົງສະຫະປະຊາຊາດເປັນກົນໄກຂອງສະຫະປະຊາຊາດທີ່ມີອໍານາດໃນການກວດພະຍາດແລະໃຊ້ມາດຕະການທີ່ເຫມາະສົມເພື່ອລະງັບຫຼືຢຸດຕິຂໍ້ຂັດແຍ່ງຮຸນແຮງທີ່ສາມາດເກີດຂຶ້ນເຖິງແມ່ນວ່າສະມາຊິກຂອງສປຊຈະຍົກບັນຫາ controversial ຂຶ້ນສໍາລັບການພິຈາລະນາໂດຍສະພາແຫ່ງທົ່ວໄປໄດ້. ສະຫະປະຊາຊາດ ແຕ່ອໍານາດຂອງສະພາແຫ່ງຊາດ. ຈໍາກັດການແນະນໍາ. ບໍ່ມີຜົນບັງຄັບໃຊ້, ເຊັ່ນຜົນໄດ້ຮັບຂອງສະພາຄວາມຫມັ້ນຄົງ.
1.3 ການດໍາເນີນງານຮັກສາສັນຕິພາບແມ່ນຫນຶ່ງໃນມາດຕະການຂອງສະຫະປະຊາຊາດເພື່ອປົກປ້ອງຄວາມປອດໄພແລະຄວາມປອດໄພຂອງສາກົນ. ແຕ່ວ່າມັນແມ່ນມາດຕະການທີ່ຕັ້ງຂຶ້ນຫຼັງຈາກການກໍ່ຕັ້ງສະຫະປະຊາຊາດ ເພາະສະນັ້ນ, ຄວາມຫມາຍແລະຂອບເຂດຂອງອໍານາດໄດ້ມີການປ່ຽນແປງຕາມການພັດທະນາຂອງຕົວຢ່າງ. ພິຈາລະນາແຕ່ລະກໍລະນີ.
1.4 ໃນໄລຍະກ່ອນການສິ້ນສຸດສົງຄາມເຢັນ ພາລະບົດບາດ / ຄວາມຮັບຜິດຊອບຂອງຜູ້ຮັກສາສັນຕິພາບແມ່ນຈໍາກັດ. ພຽງແຕ່ຢູ່ໃນທະຫານເພື່ອຕິດຕາມກວດກາແລະຕິດຕາມແລະລາຍງານກ່ຽວກັບການປະຕິບັດຕາມຂໍ້ຕົກລົງຢຸດຍິງຫຼືສັນຍາສັນຕິພາບຊົ່ວຄາວ. ການສ້າງແລະກໍານົດຂອບເຂດຊາຍແດນນັ້ນແມ່ນການປະຕິບັດພາຍໃຕ້ບົດທີ 6 ຂອງກົດຫມາຍສໍາລັບການແກ້ໄຂບັນຫາຂັດແຍ້ງໂດຍສັນຕິ. ສາມຫຼັກການຕົ້ນຕໍແມ່ນການຍິນຍອມຂອງບັນດາປະເທດທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ. ບໍ່ແມ່ນ partisan (ບໍ່ຍຸດຕິທໍາ) ແລະການບໍ່ໃຊ້ ການບໍ່ໃຊ້ກໍາລັງ
15 ນັບຕັ້ງແຕ່ສົງຄາມເຢັນ ຮູບແບບຂອງການຂັດແຍ່ງໄດ້ປ່ຽນແປງ. ເຫດຜົນຂອງການຂັດແຍ່ງແມ່ນບໍ່ຈໍາກັດຕໍ່ລັດ. ມັນມັກເກີດຈາກບັນຫາໃນປະເທດເຊັ່ນ: ຄວາມຂັດແຍ່ງທາງເຊື້ອຊາດ / ສາສະຫນາ. ການລະເມີດສິດທິມະນຸດ Genocide ຂໍ້ຂັດແຍ່ງເຫຼົ່ານີ້ມີຜົນກະທົບຕໍ່ຄວາມຫມັ້ນຄົງແລະຄວາມປອດໄພຂອງບັນດາປະເທດໃກ້ຄຽງ, ເຊັ່ນ: ຄົນອົບພະຍົບ.
16 ຜົນກະທົບຂອງອ່າວສົງຄາມ (ສົງຄາມອ່າວ) ໃນຕາເວັນອອກກາງນັບຕັ້ງແຕ່ 2534, ເຮັດໃຫ້ສະຫະລັດອາເມລິກາແລະບັນດາປະເທດຕາເວັນຕົກຊຸກຍູ້ໃຫ້ແນວຄວາມຄິດກ່ຽວກັບຄໍາສັ່ງຂອງໂລກໃຫມ່ທີ່ໄດ້ຈັດຂຶ້ນໃນພະລັງງານໃນລະບົບຄວາມປອດໄພການລວບລວມພາຍໃຕ້ສະຫະປະຊາຊາດ (ກັບສະຫະລັດອາເມລິກາແລະປະເທດພັນທະມິດ. ມີຄວາມພະຍາຍາມທີ່ຈະປ່ຽນບົດບາດຂອງການຮັກສາສັນຕິພາບເພື່ອເນັ້ນຫນັກໃສ່ບົດບາດຂອງພະລັງງານ. ເພື່ອບັນລຸສັນຕິພາບພາຍໃຕ້ມາດຕາ 7 ຂອງລັດ Charter, ປະເທດຫຼາຍກວ່າແລະຫຼາຍກໍາລັງພະຍາຍາມເພື່ອຊຸກດັນໃຫ້ຄວາມຄິດທີ່ວ່າໂດຍປີ 2535 ໄດ້, ທ່ານ Bruce Montrose Brooke ໂທເສນາທິກາເລຍໃນເວລາ, ໄດ້ກະກຽມບົດລາຍງານ. "ວາລະສານເພື່ອສັນຕິພາບ" ສະເຫນີການສ້າງຕັ້ງສະຫະປະຊາຊາດສະຫະປະຊາຊາດເພື່ອຮັກສາສັນຕິພາບແລະຄວາມປອດໄພ. ແຕ່ແນວຄິດນີ້ຖືກຄັດຄ້ານຢ່າງເຂັ້ມແຂງຈາກບັນດາປະເທດກໍາລັງພັດທະນາ. ອໍານາດຂອງການຕັດສິນໃຈກ່ຽວກັບການນໍາໃຊ້ຜົນບັງຄັບໃຊ້ໃນໂຄງການຂອງສະຫະປະຊາຊາດແມ່ນຂຶ້ນກັບສະພາຄວາມຫມັ້ນຄົງ. ອໍານາດທີ່ຍິ່ງໃຫຍ່ແມ່ນສະມາຊິກຖາວອນ. ມັນບໍ່ໄດ້ສະທ້ອນເຖິງຄວາມຄິດເຫັນແລະຄວາມສົນໃຈຂອງສະມາຊິກສ່ວນໃຫຍ່.
17 ປະສົບການຂອງການປະຕິບັດງານຮັກສາສັນຕິພາບໃນ Rwanda, Somalia ແລະ Bosnia-Herzegovina ນີ້ແມ່ນຕົວຢ່າງຂອງການຈໍາກັດການດໍາເນີນງານຮັກສາສັນຕິພາບ. (1) ສະຫະປະຊາຊາດອີງໃສ່ການສະຫນັບສະຫນູນທັງຫມົດຈາກກໍາລັງຮັກສາສັນຕິພາບ. ປະເທດສະມາຊິກ ພະລັງງານແຕ່ລະໃຊ້ເວລາໃນການເກັບກໍາຫລາຍແດ່. ແລະອາດຈະບໍ່ຄົບຖ້ວນສົມບູນ, ເປັນການວາງແຜນ, (2) ການບຸກຄະລາກອນ, ອຸປະກອນແລະຄໍາສັ່ງ inhospitable ກັບລະບຽບການຕໍ່ສູ້ປະສິດທິພາບ (3) ປະຕິບັດການໃນລັກສະນະທີ່ການນໍາໃຊ້ຂອງຜົນບັງຄັບໃຊ້ທີ່ຈະບັນລຸສັນຕິພາບກັບລະດັບຂອງຄວາມສ່ຽງ. ການດໍາເນີນງານ ການສູນເສຍຈໍານວນເງິນທີ່ຫນ້ອຍລົງຕໍ່ກໍາລັງອາດເຮັດໃຫ້ການເຄື່ອນໄຫວຂອງສັງຄົມໃນທ້ອງຖິ່ນກົດດັນໃຫ້ລັດຖະບານຖອນການສະຫນັບສະຫນູນ. ນີ້ອາດຈະນໍາໄປສູ່ການລົບລ້າງການຮັກສາສັນຕິພາບ.
1.8 ຄວາມເຂັ້ມແຂງຂອງການປະຕິບັດງານການຮັກສາສັນຕິພາບແມ່ນຄວາມເປັນເອກະລາດແລະການຍອມຮັບທາງດ້ານການເມືອງຂອງພັກການເມືອງທັງຫມົດ ດັ່ງນັ້ນ, ບົດບາດທີ່ເຫມາະສົມຂອງການຮັກສາສັນຕິພາບແມ່ນ: ຜົນບັງຄັບໃຊ້ຫຼາຍຂື້ນ. ບັນດາຝ່າຍທີ່ຂັດແຍ້ງແມ່ນຮູ້ດີວ່າການໂຈມຕີຕໍ່ກໍາລັງຂອງສະຫະປະຊາຊາດ. ນີ້ຈະເຮັດໃຫ້ເກີດການປະທ້ວງທີ່ດີຈາກຊຸມຊົນສາກົນ.
199 ການປະຕິບັດງານຂອງການຮັກສາສັນຕິພາບຂອງສະຫະປະຊາຊາດມີການປ່ຽນແປງຈາກພາລະກິດແບບດັ້ງເດີມທີ່ເນັ້ນຫນັກໃສ່ຄວາມພະຍາຍາມທີ່ຈະຢຸດຕິການຂັດແຍ້ງແລະການຂັດແຍ້ງ ກັບພາລະກິດຫຼາຍໆດ້ານ. ທັງການຮັກສາຄວາມສະຫງົບແລະການກໍ່ສ້າງສັນຕິພາບຫລັງຈາກທີ່ຂັດແຍ້ງ. ເພື່ອບັນລຸສັນຕິພາບທີ່ຍືນຍົງ. ເຊິ່ງກ່ຽວຂ້ອງກັບພາລະບົດບາດຂອງທະຫານ. ຕໍາຫຼວດແລະພົນລະເຮືອນ, ເຊັ່ນ: ໃນຕອນທ້າຍຂອງການຂັດແຍ່ງຂອງພາກສ່ວນດັ່ງກ່າວ. ເຂົ້າຮ່ວມໃນຂະບວນການຮັກສາຄວາມປອດໄພແລະສ້າງລະບົບການເມືອງແລະສ້າງຕັ້ງລັດຖະບານທ້ອງຖິ່ນ. ການຊ່ວຍເຫຼືອດ້ານມະນຸດສະທໍາແລະການພັດທະນາເປັນວຽກງານທີ່ສະລັບສັບຊ້ອນແລະຕ້ອງມີການປະສານງານ. ດັ່ງນັ້ນ, ສະຫະປະຊາຊາດໄດ້ສຸມໃສ່ການປະຕິຮູບການດໍາເນີນງານຂອງຄວາມຮັກ.
ความคิดเห็น
แสดงความคิดเห็น
ທ່ານສາມາດຂຽນຄວາມຄິດເຫັນໄດ້ທີ່ນີ້